Care este definiția depresiei?
Roxana Maier, psiholog, Colegiul Psihologilor din România:
Depresia este relaționată cu tristețe, din nou, ca și la anxietate, unde era spaimă care nu trece, aici este tristețe care nu mai trece. Depresia este o stare intensă de tristețe, sigur că poate fi… poți fi trist și apoi poți fi foarte trist, atât de trist încât te paralizează complet, deci sunt diferite niveluri ale depresiei, dar depresia este în zona aceasta a tristeții.
Care este diferența între depresie și anxietate?
Mihaela Dinu, psiholog, Salvați Copiii România:
Există o diferențiere între cele două, dar în același timp există și o asemănare și, de cele mai multe ori, depresia vine însoțită și de anxietate, dar ca și diagnostic secundar. Ca și depresia, ca în cazul depresiei, părinții ar putea observa schimbare de rutină, ceea ce înseamnă alimentație, în abundență sau refuză hrana, lipsa de somn sau coșmaruri în timpul somnului, se trezesc greu, adorm greu, accese de furie care se transformă deja în comportamente agresive, pentru că una este să ne exprimăm furia, alta este deja să o transpunem în comportamente agresive. Partea de retragere – nu mai doresc să vorbească cu prietenii, cu grupul de colegi, deși mențin legătura pe partea de online, vorbesc aici de a se vedea față în față și simt această… această teamă, dacă vreți, sau plictiseală, nu au motivație. Dacă toate acestea persistă mai mult de două sau trei săptămâni, atunci ar putea fi un semnal de alarmă pentru părinți să se adreseze unui specialist.
Cine poate ajuta?
Radu Iulian Leonard, psiholog, CNSMLA:
Adultul, în sine, se poate vedea, să spunem, într-o oglindă, dacă nu, printr-o oglindă a unor prieteni, care îi pot spune, uite, nu știu ce e cu tine, dar pari foarte trist de ceva vreme. Și, mă rog, apare zona de comunicare și dacă totuși reușești să relaționezi și ai un grup de prieteni, ei, la un moment dat, te pot ajuta să mergi să ceri ajutor.
Mihaela Dinu, psiholog, Salvați Copiii România:
Copiii aflați în depresie, mai ales adolescenții, trăiesc printr-o furtună de emoții, dacă vreți. Trec de la furie la apatie. Acum, importantă este validarea emoțională a acestora și să nu le trecem în plan secundar – „lasă că îți trece”, „mâine îți vei reveni”, „nu ai motive”, „nu te înțeleg”. Mesajele de genul acesta nu încurajează copiii. Este nevoie să îi credem, pentru că ei trec prin aceste dificultăți, nu sunt doar schimbări de dispoziție. Trebuie să facem diferența dintre schimbările de dispoziție și aspectele care ne duc spre tulburare și atunci părintele să fie deschis din punct de vedere emoțional, pur și simplu să îl asculte pe copil și să îi valideze emoțiile.
Ca răspuns la aceste nevoi, Guvernul României derulează Programul Național de suport destinat copiilor în contextul Pandemiei de Covid 19 – „Din Grijă pentru Copii”. Programul se adresează copiilor, părinților și specialiștilor. Măsurile vizează suportul psiho-emoțional și creșterea siguranței pentru copii.