FB_IMG_1628174668723

Conceptul de wellbeing în școală

Ce înseamnă wellbeing?

Ruxandra Mercea, Director executiv Transylvania College:

„Wellbeing înseamnă că adulții din viețile copiilor devin conștienți de ei, de reacțiile lor, de modul în care gândesc, simt și ceea ce fac, atât în interacțiunea cu copiii, cât și în interacțiunea cu ceilalți colegi. Wellbeing mai înseamnă să ai destule resurse interne, ca atunci când un copil spune sau face ceva care ți se pare deplasat, să nu o iei personal. Wellbeing mai înseamnă să știi cum să construiești relații sănătoase fără abuz, fără critică, judecată, pedeapsă, rușinare.

Wellbeing, de fapt, înseamnă să fii bine tu cu tine, ca apoi să poți fi bine cu adulții și copiii din viața ta.

Cum aplicăm acest concept în școală?

Îi luăm pe toți adulții dintr-o școală și le spunem că ne pasă de ei, că sunt oameni buni, că nu este despre vină și îi ajutăm să se vadă mult mai tare intern, adică să își înțeleagă gândurile, să își înțeleagă emoțiile, să își înțeleagă trecutul și să îl ducă cât mai sănătos mai departe.

Cine poate face intervenția în școală?

Este nevoie de o intervenție dublă, atât de un psiholog prezent pentru adulți, nu pentru copii, cât și de alți profesori care au făcut schimbări în clasă și acasă, care să îi ajute și să îi sprijine și cu care să modeleze comportamentele. Deci cred că e nevoie de o intervenție mai amplă, atât din partea unui om cu experiență în psihologie, dar cu muncă în școli, cât și din partea altor profesori care au făcut deja schimbări ca să poată să arate: „Uite, se poate!”

Ce se schimbă în comportamentul adulților și copiilor?

În primul rând, adulții devin mult mai conștienți de ei, adică sunt mult mai puțin reactivi și mult mai buni cu ei și mai buni cu copiii. Ce înseamnă asta e că se creează un cadru de siguranță în clasă. Dintr-o dată copiii și reacțiile copiilor se normalizează și scad. Adică nu mai țipă, nu mai urlă, nu sunt la fel de agitați sau nu se închid atât de tare în ei, că avem ambele reacții: ori se agită foarte tare, ori se închid în ei. Ce înseamnă asta e că, dintr-o dată, copiii se simt mai în siguranță, pentru că adultul e mai în siguranță cu el sau cu ea.

Legătura dintre wellbeing și rezultatele academice…

Se creează și un cadru în care copiii își normalizează emoțiile și toate emoțiile sunt binevenite, nu mai există emoții negative sau emoții care să ne sperie și, cel mai important, e că atunci când copilul e într-un cadru de siguranță, rezultatele academice cresc. Copiilor le place să vină la școală, ceea ce ne dorim cu toții, ca părinți și ca profesori, și atunci înseamnă că și învață, adică progresează academic. Deci nu ne dăm seama, dar starea emoțională și relațiile din clasă au un impact direct asupra rezultatelor academice” – spune Ruxandra MERCEA.

 

Ca răspuns la aceste nevoi, Guvernul României derulează Programul Național de suport destinat copiilor în contextul Pandemiei de Covid 19 – „Din Grijă pentru Copii”. Programul se adresează copiilor, părinților și specialiștilor. Măsurile vizează suportul psiho-emoțional și creșterea siguranței pentru copii.

 

 

Comments are closed.